Twój adres IP: |
18.97.9.175 |
|
Artykuły: OMEGA Narodowa Jola klasy -H- |
Omega story -rodowód-
OMEGA STORY - RODOWÓD - Początki budownictwa jachtowego w naszym kraju sięgają okresu międzywojennego. Wówczas to rozpoczęli działalność konstruktorzy jachtowi, którzy szybko zyskali uznanie za udane projekty kajaków, lodzi żaglowych, wiosłowych i motorowych oraz jachtów. Należeli do nich: Mieczysław Pluciński i Tadeusz Sołtyk. związani zawodowo z przemysłem lotniczym oraz Juliusz Sieradzki, studiujący fizykę na Uniwersytcie Warszawskim i Leon Tumiłowicz, będący kierownikiem technicznym Stoczni Ya-chtowej w Gdyni Sp. z o.o. Wszyscy oni kontynuowali z powodzeniem projektowanie łodzi i jachtów również po wojnie, a J. Sieradzki i M. Pluciński nie przerwali konstruowania i budowy jednostek turystycznych nawet w czasach okupacji. Po kampanii wrześniowej władze hitlerowskie wydały zakaz funkcjonowania na terenach okupowanych polskich klubów i organizacji sportowych, w tym żeglarskich, co równało się ich likwidacji. Ten sam los dotknął nasze nieliczne wytwórnie jachtowe i stocznię w Gdyni. Niemcy zagarnęli przystanie, obiekty klubowe i sprzęt pływający. Jednak w Warszawie, mimo terroru okupacyjnego, znalazła się grupka żeglarzy, którzy wrócili nad i na Wisłę. Na lewym brzegu rzeki, w pobliżu mostu Poniatowskiego, zajęli oni stary drewniany barak po Robotniczym Klubie Sportowym i postanowili nielegalnie zagospodarować ten podniszczony obiekt. W ten sposób, w okupowanej Warszawie w roku 1940 zainaugurował działalność polski ośrodek wodniacki, a jego rozwojowi sprzyjał zupełny brak zainteresowania Niemców brzegami Wisły. Czytaj wiecej DALEJ
|
|